کد خبر: 1228761
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
پیشگیری از مرگ سالانه ۱۵۰۰ کودک با ۲ واکسن جدید
‌واکسن تزریقی پنوموکوک در یک نوبت در سنین دو و چهار ماهگی و ۱۲ سال و واکسن خوراکی روتاویروس در سه نوبت سنین دو، چهار و شش سالگی تزریق می‌شود. امروزه ایران در زمره کشور‌هایی قرار دارد که تا قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی موفق به حذف کزاز در نوزادان شد و سالانه از مرگ ۷۵۰ هزار مرگ نوزاد جلوگیری کرد
زهرا چیذری 

جوان آنلاین: روز گذشته تزریق واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک در هفت استان کشور به طور رسمی آغاز شد. تزریق واکسن روتاویروس سالانه از بستری بیش از ۵۰ هزار کودک ناشی از عفونت‌های باکتری این بیماری جلوگیری می‌کند. این واکسن هزار و ۵۰۰ مرگ را کاهش می‌دهد، زیرا روتاویروس شایع‌ترین عامل اسهال منجر به بستری کودکان زیر یکسال است و ۵۰ درصد بستری را تشکیل می‌دهد. 

روز گذشته «پویش ملی کودک سالم، ایران سلامت» با محوریت رونمایی از سند رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال و رونمایی از واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس (به صورت ویدئو کنفرانس با پایلوت استان بوشهر) با حضور وزیر بهداشت کلید خورد. 
واکسن «روتاویروس» از اسهال‌های شایع در کودکان پیشگیری می‌کند؛ این واکسن به صورت خوراکی مصرف می‌شود و در سه نوبت دو، چهار و شش ماهگی به نوزادان ارائه خواهد شد؛ همچنین واکسن پنوموکوک به شکل تزریقی در سنین دو، چهار و ۱۲ ماهگی برای نوزادان قابل تزریق خواهد‌بود. «پنوموکوک» هم نوعی باکتری است که می‌تواند باعث بروز بیماری‌های پنومونی (ذات‌الریه)، عفونت خونی، سینوزیت (التهاب بافت پوششی حفره‌های بینی) و عفونت گوش میانی شود. «پنومونی پنوموکوکی» یکی از شایع‌ترین عفونت‌های تنفسی است که سبب ارجاع بیماران به مراکز درمانی می‌شود؛ همچنین علت اصلی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان است، در حالی که امکان پیشگیری از مرگ و میرکودکان با واکسیناسیون وجود دارد. حالا با اضافه‌شدن دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک به سبد واکسیناسیون کشوری می‌توان از ابتلای کودکان به این بیماری‌ها نیز جلوگیری کرد. 

 پیشگیری از مرگ سالی ۱۵۰۰ کودک
بهرام عین‌اللهی در این مراسم گفت: «در سال هزارو۵۰۰ کودک به دنبال ضایعات ریوی و سینه‌پهلو فوت می‌کنند و تعدادی هم به همین علت بستری می‌شوند که از همین رو، واکسن پنوموکوک را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری کردیم.»
به گفته وزیر بهداشت این واکسیناسیون در هفت استان شروع می‌شود در سنین دو ماهگی، چهار ماهگی و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود. 
وی در ارتباط با واکسن روتاویروس نیز افزود: «ویروس روتا باعث بیماری اسهال و جهاز هاضمه در کودکان و منجر به بستری‌شدن آن‌ها می‌شود. از همین رو، واکسن روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری کردیم. این واکسن به صورت خوراکی است و در دو ماهگی، چهار ماهگی و شش ماهگی به کودکان داده می‌شود.»
این واکسن‌ها در استان‌های خراسان، رضوی، جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و ایلام برای کودکان تزریق می‌شود. 

 منافع واکسن‌های جدید
حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشک هم در این مراسم با تأکید بر اینکه واکسن پنوموکوک می‌تواند منافع اقتصادی زیادی برای کشور داشته‌باشد، افزود: «تزریق واکسن روتاویروس سالانه از بستری بیش از ۵۰ هزار کودک ناشی از عفونت‌های باکتری این بیماری جلوگیری می‌کند. این واکسن هزار و ۲۰۰ مرگ را کاهش می‌دهد، زیرا روتاویروس شایع‌ترین عامل اسهال منجر به بستری کودکان زیر یکسال است و ۵۰ درصد بستری را تشکیل می‌دهد.» وی درباره تزریق واکسن پنوموکوک در کشور گفت: «روز‌های پایانی سال گذشته، تزریق پایلوت واکسن پنوموکوک در «بندر خمیر» را به صورت پایلوت اجرا کردیم. در حال حاضر، واکسن پنوموکوک در هفت استان و ۱۹ دانشگاه و دانشکده علوم‌پزشکی تزریق می‌شود.»
فرشیدی درباره تزریق واکسن روتاویروس گفت: «واکسن روتاویروس را به صورت پایلوت در دو استان جنوبی بر مبنای میزان شیوع پنوموکوک آغاز کردیم. تزریق واکسن روتاویروس تا پیش از فصل تابستان در تمام کشور اجرا می‌شود.»
وی با اشاره به تأمین واکسن روتاویروس از خارج، بر توان ایران در زمینه تولید داخلی این واکسن تأکید کرد و گفت: «واکسن پنوموکوک نیز ارزش اقتصادی زیادی در حوزه سلامت دارد، و عمده کشور‌ها از جمله کشور‌های همسایه اقدام به تزریق آن می‌کنند.»
به گفته فرشیدی، سال گذشته این واکسن‌ها به صورت آزمایشی در استان‌های جنوبی برای کودکان تزریق شد و تا قبل از تابستان امسال همه شهر‌ها درگیر این واکسیناسیون می‌شوند. 
معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: «واکسن تزریقی پنوموکوک در یک نوبت در سنین دو و چهار ماهگی و ۱۲ سال و واکسن خوراکی روتاویروس در سه نوبت سنین دو، چهار و شش سالگی تزریق می‌شود. امروزه ایران در زمره کشور‌هایی قرار دارد که تا قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی موفق به حذف کزاز در نوزادان شد و سالانه از مرگ ۷۵۰ هزار مرگ نوزاد جلوگیری کرد.» فرشیدی با بیان اینکه سرخک و سرخجه نیز در مرحله حذف قرار دارد، گفت: «ایران با پوشش ۹۵ درصد واکسیناسیون الگوی خوب در میان کشور‌ها است و در بیماری کرونا نیز با تأمین واکسن با رکورد ۹ میلیون تزریق در یک روز داشتیم.»
به گفته فرشیدی ایران جزو سه کشور پیشرو منطقه در دستیابی به هدف حذف سرخک و سرخجه بوده و در سالیان گذشته بیش از ۱۵۰هزار نفر به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند. 
وی تأکید کرد: «برنامه توسعه ایمن‌سازی و واکسیناسیون در ایران به ۴۰ سالگی رسیده‌است.»

 رونمایی از سند درمان رایگان کودکان 
در این مراسم همچنین از سند رایگان شدن کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های دولتی رونمایی شد. 
وزیر بهداشت با بیان اینکه درمان کودکان یک امر پایه در حوزه نظام سلامت به حساب می‌آید، افزود: «موضوع درمان رایگان کودکان زیر هفت سال مورد توجه دولت قرار گرفت و شخص رئیس‌جمهور از این موضوع به طور کامل حمایت کرد.»
عین‌اللهی تأکید کرد: «اگرچه کشور با مشکلات اقتصادی و تحریم‌های متعدد روبه‌رو است، اما در مسیر ارائه خدمات درمانی رایگان کودکان زیر هفت سال گام برداشتیم.»
طبق تأکید وزیر بهداشت رمان رایگان کودکان زیر هفت سال به‌رغم اینکه هزینه‌بر است، اما یک سرمایه‌گذاری برای نظام سلامت کشور به حساب می‌آید. 
محمد مهدی ناصحی، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه ۵/۲ همت برای درمان رایگان کودکان زیر هفت سال اختصاص یافته‌است، ادامه داد: «با توجه به اینکه برخی بیمارستان‌ها از لحاظ اقتصادی ممکن است در اجرای این طرح آسیب ببیند، هر شش ماه یکبار هزینه‌های آن‌ها از سوی بیمه کامل پرداخت می‌شود.»
طبق توضیحات وی سرطان‌های خون، پیوندها، بیماران اس ام ای، کاشت حلزون، متابولیک و بیماری‌های مختص اطفال، مزمن، فلج مغزی صددرصد تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص است و هزینه‌های بیماران در بخش دارویی و بستری پرداخت می‌شود. 
همچنین هزینه‌های توانبخشی بیماران فلج مغزی نیز از سوی بیمه پرداخت می‌شود و با سراسری شدن اجرای برنامه پزشکی خانواده حمایت بیمه سلامت گسترده‌تر می‌شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمشید نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
0
0
با این رایگان شدن مردم بچه میآرن .????
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار